natasja.wals@nmw-sporttherapeut.nl   |   06-19190714
Follow us :-

Sportvoeding

Als sporter begin je met een goede en gezonde basisvoeding. Als je op recreatief niveau sport dan heb je genoeg aan de basisvoeding. Maar wil je je prestaties verb

eteren, sneller herstellen na een intensieve training of langer willen trainen? Dan kun je sportvoeding gebruiken om je prestaties te verbeteren.

Een gezonde voeding levert alle voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft: eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines en mineralen. Deze voedingsstoffen heeft ieder

 

een nodig.
Je kunt deze voeding aanvullen met reepjes, gelletjes, isotone sportdrank en energie drank voor, tijdens en na de inspanning.

Tijdens en na een spanning moet je je voorraad weer aanvullen. Hoeveel je moet aanvullen is afhankelijk van je leeftijd, de duur van de inspanning, de intensiteit van de inspanning, je lichaamsbouw, je lichaamssamenstelling. Maar ook of je op hetzelfde gewicht wil blijven of wil je afvallen of juist aankomen.

Ook na de inspanning is het heel belangrijk wat je eet. Dit om je voedingsstoffen, vitaminen en mineralen zo snel mogelijk aan te vullen. Zodat je herstel sneller verloopt.

 

Hoeveel en wat moet ik drinken?
De vochthuishouding wordt nog steeds onderschat, maat het is van groot belang voor de prestaties. Ook voor de training of wedstrijd speelt vocht al een belangrijke rol. Je moet vanaf het begin van de dag goed drinken. Als je dorst hebt, dan ben je al te laat.

Als je minder dan een uur matig intensief sport, heb je genoeg aan water. Maar als het langer duurt of intensief is dan heb je een isotone sportdrank nodig. Daar zitten ook koolhydraten in, zodat die ook aangevuld worden. Als je zeer intensief en langdurig sport dan kun je ook wel een energie drank gebruiken.

Vragen over sportvoeding
Is het belangrijk dat je koolhydraten stapelt voor een inspanning? Moet ik extra eiwitten nemen voor, tijdens of na het sporten? Hoeveel tijd voor de inspanning moet ik eten, zodat ik maag- darmklachten vermijd? Wat moet ik eten en drinken na afloop van de inspanning?

Wil je antwoord op deze vragen of heb je zelf andere vragen, maak dan een afspraak.